onsdag 19 oktober 2011

Julkalenderhus med beskrivning(ultimate pro)

Av Nita
Jag hittade en beskrivning på ett julkalenderhus om man har tillbehöret The Boxer till Ultimate Pro, men eftersom alla inte har det tillbehöret så har jag gjort en egen variant som man kan göra med The Ultimate Pro. Det större husets bas är 20x20cm. Till detta huset behöver du 24 cardstockbitar i måtten 10x13cm och 24 mönstrade papper i måtten 8,3x16,5cm. Cardstocken blir innelådorna och de mönstrade papprena blir fodralen som du sätter lådorna i så att säga.
Nu kommer vi till det "krångliga"... för att göra innelådorna så ska man skåra alla 4 sidorna på linje 2 på Box Lid, alltså gör man tvärtom mot vanliga boxar när man ska ha ett fodral till.














Fodralet gör man då på motsatta sidan Box Base, lägg ena kortsidan mot väskkanten och skåra linje 2,















vik den skårade linjen och sätt den mot väskkanten och skåra sedan linje 4,













vik den linjen oxå och sätt mot väskkanten och skåra linje 2, vik och sätt den vikta kanten mot väskkanten och skåra linje 4, du får en liten bit över som du sätter lim på och limmar ihop den med andra änden, vips så har du ett lådfodral.


















































För det här större huset sätter jag 2 lådor bredvid varandra och limmar på undersidan(på en bas av 2 bitar cardstock 20x20cm med en kartongbit emellan, något mindre i mått). Sätt 2 lådor bredvid varandra med lådorna utåt(mot dig) vrid på husbasen och sätt 2 lådor med långsidan mot kortsidan mot de lådorna du limmade dit först, då får du även här lådfronten mot dig, vrid på husbasen igen och sätt 2 lådor på samma sätt som innan så att du får lådfronten mot dig, när du satt dit 8 lådor är det dags att göra 2:a våningen och då sätter du lådorna omlott liksom, det klarnar nog när du ser bilderna nertill. Efter att jag satt dit 3:e våningen lådor nr 17-24 så avslutar jag att sätta på taket som består i en bit cardstock i måtten 20x20cm precis som bottens mått, men här sätter jag bara en enkel bit för över detta så klipper man till ett stafflikort(easel card) och sen dekorerar man som man vill.

Har använt de underbara papprena från Riddersholm Design. För att få till granen så hittar du en gammal artikel som jag skrivit för länge sen via den här adressen http://www.kortifokus.se/origamijulgran.html. Innelådan ser du på första bilden som du skårar alla sidorna på linje 2 (box lid) sen bilder på fodralet. Hoppas det ska vara lättförstått, annars skriv en kommentar här så ska jag se om jag kan hjälpa till.


Prova du oxå vetja, det är väldigt kul och uppskattad present, det kan jag lova. Jag är just nu inne på julkalenderhus nr 12 för i år.
Pyssla lugnt!
/Nita

4 kommentarer:

Anette sa...

Vad fint!

Ywonne sa...

Tjusigt! ...
Jag ska nog ta och göra en, men jag har inte den där grunkan som man bigar med, så jag tror att jag testar med tändsticksaskar i stället...tror du att det funkar?

Nita sa...

tack tjejer, för era goa kommentarer. Ywonne, det funkar alldeles säkert med tändsticksaskar istället, jag hittade på den här versionen för att jag har så många tändstickor över fortfarande sen tidigare års kalendrar;)
/Nita

Ziro sa...

Tack för beskrivningen! Jag har en MS Scoringboard, så jag skulle uppskatta om du kunde ange måtten för varje bigning. Gärna i tum, men cm (mm) går också bra.