onsdag 13 april 2011

Altrat påskägg

Av Nita

Nu är det inte många veckor kvar till påsk och kanske dags att börja tänka på påskäggen. Jag har altrat påskägg för första gången och det var otroligt kul, lite pilligt men kul. Jag fick ett underbart dt-paket i lådan häromdagen och satte genast igång att pyssla. Här berättar jag hur jag gjorde mitt påskägg.

Jag skrynklade ihop pappret som jag ville använda för att mjuka upp det så det blir lättare att limma på ägget. De underbara papprena jag använt är från Prima, finns i Scrapdrakens shop ihop med dekorationerna som jag också använt. Jag strök lim både på ägghalvan och pappret, först skar jag ut en lagom remsa av det skrynklade pappret för att lägga mitt på ägghalvan. När jag täckt ägghalvan med papper så satte jag lite stickleslim så det ser ut som om ägget är lite knäckt. Jag gör på samma sätt på underdelen av ägget. Jag tycker det var lättare att göra lite bredare remsor och limma dit än att ta hela pappret. Satte stickles även på underdelen för att få ägget enhetligt. Jag tyckte inte jag fick kanterna så snygga så för att gömma dem så klippte jag två remsor som mäter 4x23 cm och satte på överdelen. Jag satte dem så att de går ner över underdelen lite. För att gömma skarven på remsan så satte jag 3 rosenknoppar och några gröna blad. Skar ut några smala pappersremsor och rullade på ett penselskaft och limmade dit.
På ovansidan satte jag en stor vit blomma över den vita rosetten jag knöt av det underbara bandet. Några cherryblossoms och grönt blad pryder också ovansidan.

Pyssla lugnt! /Nita

Inga kommentarer: